"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered."

Moryo’s Box

20120606-085658.jpg

Edito da Star Comics, ecco che giunge finalmente anche in Italia Mōryō no Hako (魍魎の匣) con il titolo di Mōryō’s Box. Si tratta dell’adattamento a fumetti, ad opera dello stesso autore, del celebre omonimo romanzo horror di Natsuhiko Kyogoku (京極 夏彦) che di questi cinque albi cura la sceneggiatura. L’autore, nato nel 1963 a Otaru, è un autore mystery dalla produzione relativamente ristretta ma dalla grande popolarità in patria, vincitore del 49º Mystery Writers of Japan Award proprio con Mōryō no Hako, da cui nel 2008 è stato tratto un anime firmato dalle Clamp, niente di meno, e sceneggiato da Sadayuki Murai, con la regia dell’allora esordiente Ryosuke Nakamura (che avrebbe poi firmato qualche episodio di Nana, oltre che storyboard per Claymore e Deathnote). Mica cazzi, insomma. E la firma delle Clamp, che hanno curato il look dei personaggi nell’anime, non si può dire non traspaia anche nello stile grafico di Aki Shimizu (志水 アキ), ai disegni del manga. È sufficiente la copertina, per rendersene conto. Del resto il suo stile era già affine a quello del quartetto, motivo per cui probabilmente la scelta è ricaduta su di lei (se non mi credete, provate a sfogliarvi cose come Legend of Zipangu). Non mi si fraintenda: la Shimizu ha uno stile suo, ed è uno stile estremamente delicato, onirico, che quasi ricorda le atmosfere pacate e inquietantemente sognanti di Ultimi raggi di luna (l’unica opera veramente buona di Ai Yazawa, a mio modestissimo avviso). E inquietantemente sognante è anche questa storia, tra ragazze fatte a pezzi, storie di orrore e follia quotidiana mescolate a mondi magici come la reincarnazione e le bambole. Una lettura imprescindibile, in questi tempi di magra.

Pride Month

Pride Month 2025 – Art of the Day

Saint Wilgefortis and the Bearded Woman of Lützen: Gender Miracles in Devotional Art A crucified female saint — dressed in noble garments, arms outstretched, and crowned with an improbable beard — stares out from the cross not in agony, but in defiant serenity. This is

Read More »
architecture, engineering and construction

Eyes of the City: a dive back into 2019

I know I’m overdue two important posts, one on the Biennale in Venice and one on the Triennale here in Milan, but I’m still digesting many of the things I saw over there. More importantly, I’m working around the concept of adaptive and responsive architecture

Read More »
Pride Month

Pride Month 2025 – Story of the Day

Christina of Sweden: The Queen Who Refused to Be a Woman Crowned queen at the age of six and ruling in her own right by eighteen, Christina of Sweden stood as one of the most enigmatic and transgressive monarchs of the 17th century — a

Read More »
Share on LinkedIn
Throw on Reddit
Roll on Tumblr
Mail it
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RELATED POSTS

Pride Month 2025 – Art of the Day

Saint Wilgefortis and the Bearded Woman of Lützen: Gender Miracles in Devotional Art A crucified female saint — dressed in noble garments, arms outstretched, and crowned with an improbable beard — stares out from the cross not in agony, but in defiant serenity. This is

Read More

Eyes of the City: a dive back into 2019

I know I’m overdue two important posts, one on the Biennale in Venice and one on the Triennale here in Milan, but I’m still digesting many of the things I saw over there. More importantly, I’m working around the concept of adaptive and responsive architecture

Read More

Pride Month 2025 – Story of the Day

Christina of Sweden: The Queen Who Refused to Be a Woman Crowned queen at the age of six and ruling in her own right by eighteen, Christina of Sweden stood as one of the most enigmatic and transgressive monarchs of the 17th century — a

Read More