"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered."

Moryo’s Box

20120606-085658.jpg

Edito da Star Comics, ecco che giunge finalmente anche in Italia Mōryō no Hako (魍魎の匣) con il titolo di Mōryō’s Box. Si tratta dell’adattamento a fumetti, ad opera dello stesso autore, del celebre omonimo romanzo horror di Natsuhiko Kyogoku (京極 夏彦) che di questi cinque albi cura la sceneggiatura. L’autore, nato nel 1963 a Otaru, è un autore mystery dalla produzione relativamente ristretta ma dalla grande popolarità in patria, vincitore del 49º Mystery Writers of Japan Award proprio con Mōryō no Hako, da cui nel 2008 è stato tratto un anime firmato dalle Clamp, niente di meno, e sceneggiato da Sadayuki Murai, con la regia dell’allora esordiente Ryosuke Nakamura (che avrebbe poi firmato qualche episodio di Nana, oltre che storyboard per Claymore e Deathnote). Mica cazzi, insomma. E la firma delle Clamp, che hanno curato il look dei personaggi nell’anime, non si può dire non traspaia anche nello stile grafico di Aki Shimizu (志水 アキ), ai disegni del manga. È sufficiente la copertina, per rendersene conto. Del resto il suo stile era già affine a quello del quartetto, motivo per cui probabilmente la scelta è ricaduta su di lei (se non mi credete, provate a sfogliarvi cose come Legend of Zipangu). Non mi si fraintenda: la Shimizu ha uno stile suo, ed è uno stile estremamente delicato, onirico, che quasi ricorda le atmosfere pacate e inquietantemente sognanti di Ultimi raggi di luna (l’unica opera veramente buona di Ai Yazawa, a mio modestissimo avviso). E inquietantemente sognante è anche questa storia, tra ragazze fatte a pezzi, storie di orrore e follia quotidiana mescolate a mondi magici come la reincarnazione e le bambole. Una lettura imprescindibile, in questi tempi di magra.

architecture, engineering and construction

KPIs and Gaming the Metrics

Earlier this week I wrote about KPIs and how we’re using them wrong, l but I fear I left something out, which is how KPIs are used in education. Nowhere is the distortion of goals by poorly chosen KPIs more visible than in the classroom.

Read More »
books and literature

Anna Kavan – Ice

Oh. My. God.How come this novel isn’t up there alongside Ph. K. Dick, Asimov, and the rest of the greatest sci-fi works of our time? Oh, yeah, it might be because it talks about violence over a woman. This anxious, delicate masterpiece follows an unreliable,

Read More »
books and literature

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (13)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XIII: Where it is demonstrated that a Woman never speaks more eloquently than when she holds her tongue As Thibault was talking to himself he did not catch the few hurried words which Suzanne whispered to the Baron;

Read More »
Share on LinkedIn
Throw on Reddit
Roll on Tumblr
Mail it
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RELATED POSTS

KPIs and Gaming the Metrics

Earlier this week I wrote about KPIs and how we’re using them wrong, l but I fear I left something out, which is how KPIs are used in education. Nowhere is the distortion of goals by poorly chosen KPIs more visible than in the classroom.

Read More

Anna Kavan – Ice

Oh. My. God.How come this novel isn’t up there alongside Ph. K. Dick, Asimov, and the rest of the greatest sci-fi works of our time? Oh, yeah, it might be because it talks about violence over a woman. This anxious, delicate masterpiece follows an unreliable,

Read More

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (13)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XIII: Where it is demonstrated that a Woman never speaks more eloquently than when she holds her tongue As Thibault was talking to himself he did not catch the few hurried words which Suzanne whispered to the Baron;

Read More