"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered."

Strumenti digitali per i beni culturali

In questo straordinario autunno-inverno, ho avuto l’onore di essere coinvolta in un’iniziativa bellissima, organizzata dall’Istituto Rizzoli qui a Milano. Si tratta di un corso di formazione tecnica superiore, finanziato dall’Unione Europea e quindi gratuito per i partecipanti, destinato agli under 30 in possesso di una laurea, di un diploma tecnico o di un diploma di maturità. In particolare il corso ha titolo:

DIGITAL MARKETING PER LA VALORIZZAZIONE DEL PATRIMONIO CULTURALE LOMBARDO

57E8F7D0-0E12-4A90-940A-A08268957376

Si articola in una serie di moduli che spaziano dal business English ai fondamenti di marketing, scripting e realizzazione di video, strategie di comunicazione a cura dell’Univesità Cattolica, tra cui un bellissimo modulo di “empatia digitale”. Con Forma Mentis, il mio contributo sarà di carattere leggermente diverso dal solito. Non parlerò infatti di BIM, né di nuvole di punti o altre amenità. Terrò un modulo relativo alla tecnologia chatbot. Sì. Avete capito giusto. E lo farò naturalmente a modo mio. Parleremo di algoritmi e di come conversare con una macchina, dal test di Turing alle presunte intelligenze artificiali dei nostri tempi, parleremo di profilazione del target e in questo naturalmente mi affiancherà Gabriele Gallo. Con lui gestiremo anche un altro modulo, destinato alla realtà aumentata. E, se lo conoscete, potete aspettarvi qualcosa di spumeggiante anche in quel campo. Forma Mentis terrà poi anche un altro modulo per la realizzazione di siti web.

Qui la locandina dell’evento.

Qui il bando della regione per candidarsi a frequentare il corso.

Qui le informazioni per iscriversi.

Ci sono ancora pochissimi posti.

7B511CA2-52BD-4CB9-802E-625C06382A8B

books and literature

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (17)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XVII: The Baron de Mont-Gobert Thibault found himself in the Countess’s room. If the magnificence of Bailiff Magloire’s furniture rescued from the lumber-room of his Highness the Duke of Orleans, had astonished Thibault, the daintiness, the harmony, the taste

Read More »
Pride Month

Pride Month 2025: Story of the Day

The Queer Alchemy of Benvenuto Cellini: Desire, Scandal, and Self-Fashioning in Renaissance Florence Benvenuto Cellini — sculptor, goldsmith, author, swordsman, and scandal — lived at the heart of Renaissance Florence with the fire of a man determined to be seen, remembered, and unruly. Best known

Read More »
architecture, engineering and construction

Diagrams: the power to tell a story (that might be fake)

I’m currently in Venice for the Architecture Biennale, and I stopped at the local Fondazione Prada for the current exhibition by AMO/OMA, more out of due diligence than anything. I confess I wasn’t expecting much. I was wrong, and I recommend this show to anybody

Read More »
Share on LinkedIn
Throw on Reddit
Roll on Tumblr
Mail it
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RELATED POSTS

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (17)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XVII: The Baron de Mont-Gobert Thibault found himself in the Countess’s room. If the magnificence of Bailiff Magloire’s furniture rescued from the lumber-room of his Highness the Duke of Orleans, had astonished Thibault, the daintiness, the harmony, the taste

Read More

Pride Month 2025: Story of the Day

The Queer Alchemy of Benvenuto Cellini: Desire, Scandal, and Self-Fashioning in Renaissance Florence Benvenuto Cellini — sculptor, goldsmith, author, swordsman, and scandal — lived at the heart of Renaissance Florence with the fire of a man determined to be seen, remembered, and unruly. Best known

Read More

Diagrams: the power to tell a story (that might be fake)

I’m currently in Venice for the Architecture Biennale, and I stopped at the local Fondazione Prada for the current exhibition by AMO/OMA, more out of due diligence than anything. I confess I wasn’t expecting much. I was wrong, and I recommend this show to anybody

Read More