"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered."

Alexander Osterwalder – Business Model Generation

Sulla scrivania di chiunque si occupi di innovazione, in qualunque ambito, non dovrebbe mancare questo libro, già inusuale a partire dal formato e tradotto in Italia come Creare modelli di Business, un titolo nel quale forse si perdono alcune sfumature importanti dello spirito che anima questo manuale.

Alexander Osterwalder & Yves Pigneur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Ed. Wiley.

Are you an entrepreneurial spirit? Are you constantly thinking about how to create value and build new businesses, or how to improve or transform your organization? Are you trying to find innovative ways of doing business to replace old, outdated ones?

If you’ve answered “yes” to any of these questions, welcome to our group! You’re holding a handbook for visionaries, game changers, and challengers striving to defy outmoded business models and design tomorrow’s enterprises. It’s a book for the business model generation.

Nonostante lo conoscessi da tempo, si tratta certamente di uno dei libri che mi hanno più influenzata nell’ultimo anno, per il suo approccio allo sviluppo di quello che spesso si limita a essere un documento sterile, che non rispecchia le reali intenzioni, non tiene conto delle reali esigenze e non supporta realmente quello che è o quello che sarà il business di riferimento. Nella ricerca del valore e dei segmenti di mercato che riceveranno la proposta, il modello propone una scacchiera di elementi interconnessi tra loro, chiamati canvas, e lo sviluppo dei singoli tasselli su una superficie che consenta di tenere presente le relazioni tra i vari elementi dell’ecosistema.

Ultimately, business model innovation is about creating value, for companies, customers, and society. It is about replacing outdated models.

Per fare ciò, gli autori propongono un percorso analogo a quello del design thinking, articolato per cinque fasi:

  • La mobilizzazione, durante la quale ci si prepara allo sviluppo e si delinea lo scenario in cui si sta operando;
  • la fase di comprensione, durante la quale è necessario fare ricerca e analisi, immergersi tra gli elementi che servirà avere compreso durante lo sviluppo del business model;
  • la fase di progettazione vera e propria, in cui viene realizzato il business model e ne vengono testate le diverse opzioni attraverso veri e propri prototipi;
  • la fase di implementazione, in cui il modello di business viene portato sul campo;
  • la fase di gestione, in cui è fondamentale – secondo quello che probabilmente è il dettame principale dell’Agile, mantenere sotto controllo il modello per essere pronti ad adattarlo e modificarlo alle esigenze sul campo, esplorando costantemente le possibilità di miglioramento e rimanendo in allerta per avvistare tempestivamente i rischi.

Il risultato è un mosaico di 9 blocchi:

  • Il segmento di mercato;
  • la proposta di valore;
  • i canali;
  • la relazione con il cliente;
  • il flusso di profitto;
  • le risorse chiave;
  • le attività chiave;
  • le partnership chiave;
  • la struttura di costo.

È la 33a settimana dell’anno, un anno che definire surreale sarebbe un eufemismo. Ma, almeno, significa che abbiamo già 33 libri nella nostra biblioteca virtuale. Ogni lunedì un libro per iniziare la settimana.

Pride Month

Pride Month 2025 – Words of the Day

The Love That Wrote Itself: Hadewijch and the Ecstasy of the Unknown Beloved “And she beheld me with love,and made me forget all my suffering.”— Hadewijch of Brabant, Visions and Poems (13th century) In the heart of the 13th century Low Countries, amidst convent walls

Read More »
books and literature

Alberto Stabile – The Garden and the Ash

This book took my heart, chewed it up, spit it back out, set it on fire, and then laid a flower on it. Although I was in Jerusalem almost twenty years after Alberto Stabile, in events closely related to another hotel, my life was intertwined

Read More »
Pride Month

Pride Month 2025 – Art of the Day

Saint Wilgefortis and the Bearded Woman of Lützen: Gender Miracles in Devotional Art A crucified female saint — dressed in noble garments, arms outstretched, and crowned with an improbable beard — stares out from the cross not in agony, but in defiant serenity. This is

Read More »
Share on LinkedIn
Throw on Reddit
Roll on Tumblr
Mail it
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RELATED POSTS

Pride Month 2025 – Words of the Day

The Love That Wrote Itself: Hadewijch and the Ecstasy of the Unknown Beloved “And she beheld me with love,and made me forget all my suffering.”— Hadewijch of Brabant, Visions and Poems (13th century) In the heart of the 13th century Low Countries, amidst convent walls

Read More

Alberto Stabile – The Garden and the Ash

This book took my heart, chewed it up, spit it back out, set it on fire, and then laid a flower on it. Although I was in Jerusalem almost twenty years after Alberto Stabile, in events closely related to another hotel, my life was intertwined

Read More

Pride Month 2025 – Art of the Day

Saint Wilgefortis and the Bearded Woman of Lützen: Gender Miracles in Devotional Art A crucified female saint — dressed in noble garments, arms outstretched, and crowned with an improbable beard — stares out from the cross not in agony, but in defiant serenity. This is

Read More