"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered."

Snow Flower, the secret fan & tutto quello che…

20120812-171612.jpg

Il ventaglio segreto è un film che prometteva benissimo e che in effetti parte bene: due amiche d’infanzia, laotong nella tradizione cinese, e due laotong di qualche secolo prima, la cui storia sembra rispecchiare quella delle due ragazze. Alla regia Wayne Wang, un cinese americano così battezzato dal padre per amore di John Wayne e che già ha firmato Smoke e Blue in the face, su cui non posso proprio dire niente (dormivo). Il cast vede nei panni della protagonista Li Bingbing (appena vista in Detective Dee ma lì saltellava e quando saltella è meglio) e Jeon Ji-Hyun nei panni della co-protagonista, la Snow Flower del titolo. Si affianca a loro un fugace ma canterino Hugh Jackman, quel Russel Wong della Mummia cinese, la bellissima Vivian Wu. Niente da dire sul cast. E niente da dire su momenti di straordinaria poesia come i lunghi silenzi delle donne attorno al telo nuziale, o i discreti cambi di mano del ventaglio segreto, o la forza insieme cruda ed elegante della scena iniziale in cui alle bambine vengono fasciati i piedi. Niente da dire sulla fotografia, e su una scelta dei suoni che per una volta sorpassa di gran lunga la colonna sonora, facendo quasi da colonna sonora in sé.
Qual è il problema di questo film, quindi?
Boh.
Forse il fatto che fosse metà in inglese e metà in cinese ha messo a dura prova il mio indice di gradimento. O forse il fatto che, pur partendo benissimo e tempestando la pellicola di chicche pseudo-intellettuali e raffinate come la mostra fotografica sui piedi che scorre nello sfondo della conversazione tra “Lily” e la zia, il film sembra voler arrivare ad un punto che è in realtà molto più scontato di quanto non fosse lecito sperare.

architecture, engineering and construction

Eyes of the City: a dive back into 2019

I know I’m overdue two important posts, one on the Biennale in Venice and one on the Triennale here in Milan, but I’m still digesting many of the things I saw over there. More importantly, I’m working around the concept of adaptive and responsive architecture

Read More »
Pride Month

Pride Month 2025 – Story of the Day

Christina of Sweden: The Queen Who Refused to Be a Woman Crowned queen at the age of six and ruling in her own right by eighteen, Christina of Sweden stood as one of the most enigmatic and transgressive monarchs of the 17th century — a

Read More »
books and literature

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (18)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XVIII: Death and Resurrection The cold morning air brought Thibault back to consciousness; he tried to rise, but the extremity of his pain held him bound. He was lying on his back, with no remembrance of what had

Read More »
Share on LinkedIn
Throw on Reddit
Roll on Tumblr
Mail it
No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RELATED POSTS

Eyes of the City: a dive back into 2019

I know I’m overdue two important posts, one on the Biennale in Venice and one on the Triennale here in Milan, but I’m still digesting many of the things I saw over there. More importantly, I’m working around the concept of adaptive and responsive architecture

Read More

Pride Month 2025 – Story of the Day

Christina of Sweden: The Queen Who Refused to Be a Woman Crowned queen at the age of six and ruling in her own right by eighteen, Christina of Sweden stood as one of the most enigmatic and transgressive monarchs of the 17th century — a

Read More

Werewolves Wednesday: The Wolf-Leader (18)

A werewolf story by Alexandre Dumas père. Chapter XVIII: Death and Resurrection The cold morning air brought Thibault back to consciousness; he tried to rise, but the extremity of his pain held him bound. He was lying on his back, with no remembrance of what had

Read More